365 bijbelse beloften‘… en ik heb u verteld over Jezus Christus, de Zoon van God. Hij zegt niet ja als Hij nee bedoelt. Wat Hij zegt, doet Hij. Hij maakt al Gods beloften waar, hoeveel het er ook zijn.’ 2 Korintiërs 1:20 NBG

God heeft ons heel veel dingen beloofd. Een ijverig iemand heeft het ooit geteld: er staan maar liefst 37.000 beloften in de bijbel! Als het er zoveel zijn, dan moet dat wel betekenen dat God er enorm naar verlangt om ons te zegenen met al die beloften.

Maar hoe kunnen deze beloften nu ons deel worden? Moeten we volkomen heilig leven en heel veel goede werken doen en zoveel mogelijk bidden?
Je hebt waarschijnlijk ook wel eens verzucht: ‘Ik snap het niet, ik heb er toch zoveel voor gebeden, ik heb zelfs een periode gevast. En toch verhoort God mijn gebed niet. Ik lees mijn bijbel, betaal trouw mijn tienden en toch zegent God me niet!’
Daarmee verwoord je in feite dat je een bepaalde belofte van God zou kunnen verdienen. Je hebt een bepaalde prestatie of inspanning geleverd en verwacht dan daarvoor beloond te worden. Je bent dan gericht op wat jij gedaan hebt, in plaats van gericht op wat hij gedaan heeft.

Natuurlijk is het niet verkeerd om hard te werken en je best te doen zuiver voor God te leven. Ook is het goed om te bidden en op zijn tijd te vasten. Maar zie het niet als een middel om de zegen van God af te dwingen. Zo van: als ik dit allemaal doe, dan heb ik de garantie dat God mij helpt om mijn beloofde land in te nemen. Alsof je recht hebt op zijn steun, alsof het een rekensommetje is: ik doe dit voor U, dan doet U dat voor mij.

Het feit dat God onze gebeden wil verhoren en zijn beloften wil vervullen is puur en alleen gebaseerd op zijn genade. Het Griekse woord voor genade is charis. Dat betekent: een onverdiende gunst. Onverdiend, je kunt het dus niet verdienen.
God heeft voor ons dingen gedaan en dat zal hij ook blijven doen, maar dat is niet afhankelijk van wat wij hebben gedaan of denken te verdienen. Ook niet door extra veel te bidden of jezelf helemaal op te offeren. Genade is iets, wat God ons gratis geeft.

Als jij nog denkt in termen van prestatie en verdienen, dan blijkt daaruit dat je leven nog door je ‘werken’ bepaald wordt en niet door genade!